Von der Feminisierung zur Victimisierung
Feminismus als psychische Erkrankung begreifen.
Ich habe ja schon öfters beschrieben, dass nach meinem Verständnis, meiner Erinnerung an die Siebziger, und was ich so auf Reisen gesehen habe, die „Emanzipation der Frau” nicht vom Feminismus erzeugt wurde, sondern vom technischen Fortschritt, wie der Waschmaschine, Fastfood, Konservendosen und Wegwerfwindeln. Früher war der Haushalt ein Vollzeitjob, und das war dann anders. Erst entstand die große Langeweile mit täglichem Kaffeeklatsch und Yogakursen an der Volkshochschule, dann aber brauchte das Wirtschaftswachstum neue Teilnehmer.
In dieselbe Richtung geht dieser Artikel, der den Universitätswahnsinn als psychische Folge von elterlicher Überbehütung ansieht.
Overparenting is widely recognized as a problematic approach to raising kids. For nearly a decade, studies have shown how the rise of the “helicopter parent” has been worsening children’s anxiety and school performance in the K-12 years. Now we’re witnessing what happens when the overparented child grows up, and it’s a trainwreck that is painful to watch, but impossible to ignore. […]
This reminds me of a former patient of mine, a male college student who I saw in weekly therapy. He had been raised by a tolerant family in a liberal community that accepted him for being gay. However, in childhood he complained of feeling oppressed and often acted out in anger. His parents and mental health clinicians validated his perception of being discriminated against unquestioningly, even though there were no significant events or trauma to substantiate his beliefs. [..]
Another similar patient I saw was a 14-year old female presenting with depression and anxiety. Though she was of moderate intelligence, she and her highly-educated parents insisted on her taking the toughest classes in pursuit of her primary goal: to be accepted to a top college such as Harvard or Princeton. Her mother helped the child compensate for her below average grades by citing a “learning difference” and aggressively advocating for academic accommodations so that her daughter could continue her quest for scholastic excellence. These semantics elided the reality that the girl was not at the same intellectual level as her brightest peers. She became severely depressed and engaged in self-harm behaviors, citing her primary stressor as the competitive nature of school.[…]
I believe that psychotherapy can help teens recover from years of overparenting, and I have been a part of that process. What seems almost irreversible is the growing trend of entitled young Americans who are demanding accommodations and reparations for perceived slights or “microaggressions” that may be only loosely based in reality.
It seems likely that many of the students at elite and liberal colleges who are complaining about the ways in which the world is keeping them down were once children raised by helicopter parents. The coddled child becomes the entitled teenager. The teen who expects his parents to fix his problems becomes the college student who demands that professors and administrators remove his obstacles.
Ja. Doppelter Schaden.
Erstens nie selbständig geworden, nie von der Vollversorgung durch Eltern entwöhnt, und mit der Erwartungshaltung, dass Professoren, Männer, Arbeitgeber dann diese Elternrolle übernehmen (das nennen sie „Emanzipation”…).
Zweitens von Erfolgs-Orientierung der Eltern überfordert und auch als kleine Lichter trotzdem an die Top-Universitäten geschickt. Gibt natürlich einen Konflikt zwischen der eigenen, kleinen Leistungsfähigkeit und den hohen Anforderungen, was natürlich zu der Erwartungshaltung führt, dass sich alle Anforderungen auf das eigene Niveau senken.
Der ganze Gender-Quatsch als die Folge zweier Wirkungen, nämlich
- Eltern mit zuviel Zeit, die den Nachwuchs bis zum Dachschaden behüten,
- Leute in die Universitäten stopfen, die da nicht hingehören, und die dann nur überleben können, indem sie aggressiv die Absenkung der Anforderungen fordern und durchsetzen.
Gibt übrigens auch dazu ein Video der kanadischen Professorin Fiamengo, das in die gleiche Richtung läuft, nämlich darin eine psychische Erkrankung zu sehen, die sich darin äußert, alle anderen für das eigene Verhalten verantwortlich zu machen und sich trotzdem für „emanzipiert” zu halten: