Ansichten eines Informatikers

Hollywood im Niedergang?

Hadmut
31.7.2024 16:23

Eine Meldung aus der Medienbranche.

CineD meldet: Hollywood Pumps Brakes – Film and TV Production Down 40% in the Last 2 Years

Anyone working in the film and television industry can tell you that finding work is getting difficult. Felt across all aspects of production, a lot of blame has been thrown around as to why exactly this is. Regardless of who is to blame, a ProdPro report featured in the Los Angeles Times breaks down analytics detailing the overall fall in production since 2022. Let’s take a look at why that might be.

Da stellt sich die Frage: liegt es an Woke oder Corona?

Sie meinen, Corona sei der Anlass, aber nicht der Grund für das Versagen, das habe schon länger gedroht und sich nur noch einen Auslöser gesucht.

COVID took out the film and television industry at the knees. It was a blow that we still haven’t (and may never) fully recover from. Cinemas were closed, and physical production was impossible as the world recovered from a once-in-a-generation pandemic. Quite frankly, the world was not prepared.

While COVID certainly seems the catalyst, the system was already set up to fail in many ways. The Disney-Fox merger, which came to completion on March 20, 2019, was a wake-up call for many creatives working in the industry. Two major studios becoming one was already a huge blow to production, as there would now be fewer places to produce movies.

[…]

Although it ebbs and flows, production levels have never fully recovered in a post-COVID world. While 2022 saw a return to cinemas with ‘Top Gun: Maverick’ and ‘Avatar: The Way of Water,’ the industry continued to limp along. The proverbial explosion of ‘Barbie’ and ‘Oppenheimer’ invigorated the cinema industry again in 2023. Great stuff was being made, though audiences were not responding the way they used to. Box office profits seldom soar as they once did. People got used to watching movies in their homes on streaming so studios responded by releasing movies on Digital Video on Demand as short as a few weeks after they were released in cinemas.

Sie schreiben, die Leute gingen halt einfach nicht mehr ins Kino, sondern hätten sich daran gewöhnt, Filme zuhause zu streamen. (Mache ich ja auch so, wenn ich nicht sowieso warte, bis der Film kostenlos zu sehen ist, falls ich ihn überhaupt noch sehen will.) Ich dachte immer, das bringt den Studios ähnlich viel Geld, nur den Kinos eben nicht, aber es scheint tatsächlich zu einem Umsatzrückgang zu führen – oder zumindest zu einem deutlich verspäteten Return of Invest, weil die ja gerne daran messen, wieviel ein Film am ersten Wochenende eingespielt hat.

Und dann haben sie noch ein ganz anderes Problem: Die vielen Streiks der Autoren und der Schauspieler.

Und dann noch das Problem, dass neue Filme oft floppen und sie deshalb zu sehr auf Sequels und Remakes setzen:

Finally, it’s worth mentioning that studios have become risk-averse about putting money into original content versus the plethora of remakes, reboots, sequels, adaptations, etc. After investing hundreds of millions of dollars in flops, it would seem that something needs to change. Making a movie is now less of a creative endeavor and more of a business transaction for the film studios.

Vielleicht ist einfach die Zeit der großen Filme, der Stars, von Hollywood einfach vorbei.

Vielleicht haben wir hier denselben Übergang wie vom großen Fernsehen zu Youtube: Dezentral produzierte Serien statt großer Hollywood-Filme, die weniger aufwendig und mit weniger Schnickschnack produziert werden, und mit billigeren, weniger bekannten, weniger erfahrenen, aber jüngeren, frischeren Schauspielern, bei denen es dann auch mehr unbedingt so sehr auf die optimale Schauspielleistung, Kameraführung und Tricks ankommt, sondern auf komplexe und ausführlich erzählte Stories.

Hollywood kann weg. Liegt ja auch in Kalifornien.